-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4597 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

آيا در روايات ، مطالبي براي جلوگيري از فقر مالي ، فقر معنوي و ضعف قواي جسماني ذكر شده است ؟
براي جلوگيري از فقر در روايات نكاتي مطرح شده است كه برخي از آنها را مطرح مي كنيم . 1- امانت داري وپرهيز از خيانت : پيامبر اكرم ( ص ) مي فرمايد : ( ( الامانه تجلب الغنا والخيانه تجلب الفقر؛ امانت داري ثروت را و خيانت فقر را جلب مي نمايد ) ) ، ( ميزان الحكمه ، ج 3، ص 2448 ) . 2- ميانه روي در مصرف : امام صادق ( ع ) مي فرمايد : ( ( ضمنت لمن اقتصد ان لايفتقر؛ براي كسي كه ميانه روي مي كندضمانت مي كنم كه فقير نشود ) ) ، ( ميزان الحكمه ، ج 3، ص 2447 ) . 3- نيكي كردن و صدقه پنهاني دادن : امام علي ( ع ) مي فرمايد : ( ( البر و صدقه السرينفيان الفقر ) ) ، ( ميزان الحكمه ، ج 3، ص 2447 ) و نيز مي فرمايد : ( ( داوواالفقر بالصدقه والبذل ؛ فقر را با صدقه و بخشش مداوا كنيد ) ) ، ( ميزان الحكمه ،ج 3، ص 2447 ) . 4- انجام صله رحم : پيامبر اكرم ( ص ) مي فرمايد : ( ( صله الرحم تزيد في العمر و تنفي الفقر ) ) ، ( ميزان الحكمه ، ج 2، ص 2447 ) . 5- زيادگفتن ( ( لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم ) ) . امام علي ( ع ) مي فرمايد : ( ( من الح عليه الفقر فليكثر من قول لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم ) ) ، ( ميزان الحكمه ، ج 2، ص 2447 ) . 6- درخواست از خدا : امام صادق ( ع ) مي فرمايد : ( ( من لم يسال الله من فضله افتقر؛ هر كس از خدا فضلش رادرخواست نكند فقير مي شود ) ) ، ( ميزان الحكمه ، ج 3، ص 2448 ) . 7- پرهيزاز كسالت و واماندگي : امام علي ( ع ) مي فرمايد : ( ( ان الاشيا لما ازدوجت ازدوج الكسل والعجز فنتج منهما الفقر؛ هنگامي كه اشيا را در كنار هم قرارمي دادند، كسل بودن و واماندگي را در كنار هم قرار دادند و نتيجه آن فقرشد ) ) ، ( ميزان الحكمه ، ج 3، ص 2448 ) . 8- پرهيز از تقاضا كردن : امام علي ( ع ) مي فرمايد : ( ( من فتح علي نفسه بابا من المساله فتح الله عليه بابامن الفقر؛ هر كس بر روي خود دري از تقاضا بگشايد خداوند دري از فقر براو مي گشايد ) ) . و ديگر اين كه : ترك زدودن تارهاي عنكبوت در خانه ، ادراردر حمام ، غذا خوردن در حال جنابت ، انجام فعل حرام زنا، اظهار حرص ، خواب بين نماز مغرب و عشا و نيز خواب قبل از طلوع خورشيد و عادت به دروغگويي و گوش دادن به موسيقي و طرد كردن فقير از موارد ديگري است كه در روايات ، ( ميزان الحكمه ، ج 3، ص 2448 ) از عوامل فقر شمرده شده است . آنچه كه در اين روايات آمده است ، برخي قابل تحليل مادي است و مي توان تاثير آن را در فقر تبيين كرد و برخي شايد از محاسبه ظاهري خارج باشد، اما به هر حال تاثير خود را مي گذارد .عواملي كه درروايات تاكيد شده بيشتر بر عوامل روحي و معنوي تاكيد كرده است مانندتقاضا كردن از ديگران و باب درخواست و نياز را بر خود باز كردن كه عامل تشديد عدم اعتماد به نفس و فقر بيشتر مي شود و نيز مانند كسل بودن ودرماندگي كه انسان را از تلاش و كوشش براي رفع فقر و به دست آوردن ثروت باز مي دارد و يا تقاضا كردن از خدا كه قطعا تاثير خاصي دارد وتوكل و روحيه انسان را بالا مي برد و يا اين كه خيانت ورزي شايد دركوتاه مدت انسان را به ثروت برساند اما در درازمدت انسان را به فلاكت و فقر مي رساند زيرا مردم به چنين شخصي اعتماد نمي كنند و به تدريج ازصحنه مبادلات اقتصادي خارج مي شود .اما بايد توجه داشت كه عامل اصلي در گرفتار نشدن به فقر دو چيز است كه به دو مورد اول در روايات مذكوراشاره شده است و روايات فراوان ديگري در اين زمينه موجود است . 1- كارو تلاش براي تحصيل روزي . 2- مصرف صحيح و عاقلانه درآمد .3- پس انداز وسرمايه گذاري . اما در مورد فقر معنوي مطلب بسيار روشن است . عمده مباحثي كه در كتاب و سنت مطرح شده است براي از بين بردن فقر معنوي انسان و غنا بخشيدن به امور معنوي انسان است تا گرفتار فقر معنوي نگشته و به پوچي و بيهودگي گرفتار نگردد .توسل به ايمه اطهار ( ع ) خواندن قرآن با تامل و تفكر، خواندن ادعيه و مناجات معصومين ( ع ) ،عبادات مستحبي ، تفكر در نعمت هاي الهي ، تفكر در مرگ و آخرت ،مجالست با عالمان و اولياي الهي از مواردي است كه فقر معنوي انسان رابرطرف مي كند .براي برطرف نمودن ضعف قواي جسماني نيز در روايات مطالبي مطرح شده است كه مي توان به كتاب هاي طب النبي ، طب الصادق وطب الرضا مراجعه كرد .;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.